Zaburzenia odżywiania – jaka jest rola rodzica i nauczyciela ? Jak temu zapobiec ?

Adolescencja to burzliwy okres zmian fizycznych, psychicznych i emocjonalnych w życiu młodego  człowieka, czas, w którym presja społeczna, aby dopasować się do narzuconego w mediach ideału,  jest szczególnie silna. W dzisiejszej rzeczywistości, zdominowanej przez media społecznościowe,  gdzie szczupłe i wysportowane sylwetki pojawiają się praktycznie wszędzie, młodzi ludzie często  czują się zagubieni i zaczynają szukać skrajnych rozwiązań, które prowadzą do niezdrowych relacji  z jedzeniem. 

W tym artykule omówiono kluczową rolę rodziców i nauczycieli w profilaktyce i rozpoznaniu  zaburzeń odżywiania oraz we wspieraniu nastolatków zmagających się z tym problemem. 

Adolescencja – ważny etap w życiu nastolatka. 

Okres między 12 a 19 rokiem życia to okres, w którym najczęściej rozwiajają się zaburzenia odżywiania.  

Jest to okres adolescencji, czyli często najbardziej burzliwy okres w życiu młodego  człowieka. To czas, w którym każdy z nas wchodzi w etap dorosłości, dochodzi do zmian  m.in. w wyglądzie, co przekłada się na sferę psychiczną człowieka. Jest to czas, w  którym kształtują się własne przekonania, postawy moralne czy też równowaga  emocjonalna. 

Jest to czas, w którym nastolatkowie potrzebują czuć się atrakcyjni, mieszczący się w  ramach przyjętego kanonu piękna, kreowanego na szczupłą sylwetkę. 

Dzisiaj, w dobie internetu młode społeczeństwo bez przerwy bombardowane jest  zdjęciami swoich rówieśników z idealną sylwetką oraz setkami różnych diet, które mogą pomóc osiągnąć ten cel – diet, które często kończą się pułapką. 

Czy nasze myśli są faktami? 

Otóż, nasze myśli nie są faktami. Nasze myśli są czymś, co sami sobie stworzymy w  głowie. Kreują nam nasze spojrzenie na świat, towarzyszą nam cały czas, jednak czasami  mogą nam przeszkadzać.  

Kiedyś Albert Einstein powiedział: „Nie możemy rozwiązywać problemów, używając takiego samego schematu myślowego, jakim posługiwaliśmy się w trakcie ich pojawienia się.” 

W zaburzeniach odżywiania myśli są nieustannie skupione wokół jedzenia, a chorym  ciągle towarzyszy strach przed przytyciem.  

Osobom dotkniętym tym problemem bez przerwy towarzyszą negatywne myśli na swój  temat związane z wagą, wyglądem i kształtem własnego ciała.

Zniekształcenia poznawcze, które występują przy zaburzeniach odżywiania: – Obsesja na punkcie ciała i nieprawidłowe jego postrzeganie. 

– Myślenie dychotomiczne, czyli wszystko albo nic. 

– Wyolbrzymianie swoich błędów, a niedocenianie swoich sukcesów. – Pesymizm i katastrofizacja – widzimy tylko te czarne scenariusze. 

– Wszystko jest w kategoriach: muszę, powinnam. 

– Częste oszukiwanie samego siebie.  

Rola rodzica w profilaktyce zaburzeń odżywiania  

Rodzina jest kluczowym elementem, jeżeli chodzi o rozwój zaburzeń odżywiania. Dziecko  okres adolescencji najczęściej spędza właśnie z najbliższą rodziną. Jest to najważniejszy i  najtrudniejszy okres życia dziecka.  

W tym czasie kluczowa jest autonomia i relacje rodzinne, które pomagają ją budować.  Dziecko potrzebuje wsparcia i uwagi w swoich działaniach, a rodzic powinien być wzorem  do naśladowania.  

Jednak młody człowiek, który wychowuje się w domu pełnym perfekcjonizmu, nadmiernej  kontroli ze strony rodziców, stawiającym przy tym wysokie wymagania, ale też nadopiekuńczość i zabranie dziecku możliwości bycia jednostką indywidualną mającą swoje zdanie, opinie może sprzyjać ucieczce w zaburzenia odżywiania. Konflikty  domowników, w które uwikłane jest dziecko również mogą dać upust w jedzeniu lub  niejedzeniu.  

Duże znaczenie mają również nawyki żywieniowe wyniesione z domu, które kształtują nasze podejście do jedzenia w dorosłym życiu. Ważne jest także postrzeganie własnego  ciała i rola, jaką sylwetka odgrywa w rodzinie. 

Rola szkoły w profilaktyce zaburzeń odżywiania 

Rola nauczycieli i dyrekcji w profilaktyce, czyli zapobieganiu rozwoju zaburzeń odżywiania  jest bardzo istotna. Często w szkołach brakuje jakiejkolwiek wiedzy na ten temat, dlatego  tak ważna jest psychoedukacja.  

Nauczyciele mogą wychwycić różne niepokojące sygnały wśród uczniów, mogące  świadczyć, że dzieje się coś złego. Dbając o odpowiednią edukację uczniów,  uświadamiamy czym są zaburzenia odżywiania, jakie niosą za sobą konsekwencje, jaki  mają wpływ na życie i zdrowie osoby chorującej i jak ciężko jest się z tego uwolnić.  

Dzięki takiej edukacji, zarówno nauczyciele, jak rówieśnicy są wstanie wcześniej  wychwycić niepokojące zachowania u innych i odpowiednio zainterweniować.  Widząc symptomy mogące świadczyć o rozwijających się problemach, warto zgłosić ten  fakt do psychologa szkolnego, jeżeli jest, porozmawiać z rodzicami lub opiekunami 

dziecka.  

A co jeśli dojdzie do zaburzeń odżywiania ? Rola rodziców i nauczycieli. 

W momencie, gdy dziecko zostało wplątane w sieć zaburzeń odżywiania najważniejsze  jest wsparcie zarówno ze strony rodziny, ale też ze strony szkoły. 

W praktyce, kiedy choruje dziecko, choruje cała rodzina.  

Rolą rodzica jest zaangażować się w proces leczenia dziecka, zawieźć do lekarza,  psychoterapeuty, czy jeżeli jest taka konieczność do szpitala. Wspierać dziecko na  każdym etapie i nie bagatelizować jego myśli czy postrzegań. 

Rodzice zaangażowani w proces leczenia, którzy chcą realnie pomóc swojemu dziecku,  dają mu jasny sygnał, że jest dla nich ważne i że im na nim zależy. A dziecko wyraźnie  potrzebuje takich komunikatów. Jest to czas, w którym dostaje sporo uwagi i troski od  najbliższych, czuje się zauważane i ważne.  

Dlatego w takiej sytuacji, bardzo pomocna jest terapia rodzinna, która pomaga nie tylko  osobie chorej, ale całej rodzinie. Pomaga rodzicom zrozumieć idee problemu i nauczyć sobie z tym radzić. 

Rolą nauczyciela jest pełna wyrozumiałość i wsparcie chorego dziecka ale też jego  rodziny. Psychoedukacja wśród nauczycieli, uczniów i rodziców jest absolutnie  niezbędnym elementem, który może pomóc. Odpowiednie zachowanie względem osoby  chorej, niekomentowanie jej wyglądu, wagi, unikanie komentarzy w stylu ‘dobrze  wyglądasz, zdrowiejesz’, które mogą być negatywnie odbierane przez chorego. 

Nauczyciel powinien starać się budować relację z chorym dzieckiem, zapewniając mu  poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.  

Podsumowując, edukacja całego środowiska, tj. uczniów, nauczycieli, dyrekcji oraz  rodziców jest kluczowa i niezbędna w profilaktyce zaburzeń odżywiania. Wiedza pozwala  nam wychwycić niepokojące zachowania u innych osób, ale też zastanowić się nad  własną relacją z jedzeniem oraz nad tym, jaką funkcję pełni ono w naszym życiu. 

Bibliografia: 

D. Le Grange, J. Lock, W.S. Agras, S.W. Bryson, B. Jo, „Randomized Clinical Trial  of Family-Based Treatment and Cognitive-Behavioral Therapy for Adolescent Bulimia  Nervosa”, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 54(11),  s. 886–894

Gabriela Jagielska, Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu. Informacje  dla pedagogów i opiekunów, ORE, 2010. 

Ogden, „Psychologia odżywiania się. Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych”, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011 

Socjodemograficzne i rodzinne czynniki ryzyka zaburzeń odżywiania młodzieży, „Lubelski  Rocznik Pedagogiczny” tom XXXII. 

Szurowska B., Anoreksja w rodzinie, Difin SA, Warszawa 2011. 

World Health Organization. (1992). The ICD-10. Classification of Mental and Behavioural  Disorders. Clinical descriptions and diagnostic guidelines. 

O autorce / autorze

Małgorzata Bielawska

Dietetyczka kliniczna i psychodietetyczka z wykształcenia i pasji. Na co dzień pracuję z osobami cierpiącymi na zaburzenia odżywiania oraz zmagającymi się z różnymi schorzeniami metabolicznymi. Pomoc drugiemu człowiekowi napędza mnie do działania. Swoją wiedzę zdobyłam na studiach uzyskują tytuł magistra z dietetyki klinicznej, a także specjalizację z psychodietetyki na studiach podyplomowych. Liczne książki, szkolenia i kursy dały mi szerszą perspektywę, pozwalając kompleksowo podejść do problemów żywieniowych moich pacjentów. W pracy stawiam na indywidualne podejście – wspieram moich podopiecznych, dostosowując kroki do ich potrzeb. Wspólnie wyznaczamy drogę, ubieramy buty i podążamy w stronę celu. Prywatnie jestem mamą i miłośniczką podróży z książką w plecaku.

Najnowsza aktualizacje

Wstęp do podsumowania raportu Raport „O trudnościach dzieci” przygotowany jesienią 2024 przez Akademię Przyszłości (Stowarzyszenie WIOSNA) jest wynikiem wieloletnich doświadczeń…

Depresja – skąd ta choroba? Pomimo dziesięcioleci aktywnych badań naukowych patogeneza depresji jest bardzo złożona i nie do końca wyjaśniona. …

Jeśli uważasz ten artykuł za wartościowy, możesz nam pomóc na dwa sposoby. Udostępnij go w swoich social media lub podziękuj poprzez dobrowolną darowiznę na wsparcie naszych działań. 

 

Przekaż nam 1,5% podatku!

KRS: 0000270261 DOPISEK: Wise Future University 20044

  1. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Kwidzynie
  2. Zespół Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Radomsku
  3. Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące w Lublinie Lubelska Szkoła Realna
  4. Zespół Szkół Ogólnokształcących, Krzyż Wielkopolski
  5. Zespół Szkół Społecznych w Wołowie
  6. Liceum Ogólnokształcące FILOMATA, Gliwice
  7. XV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi Im. Zjednoczonej Europy Gdańsk
  8. Zespół Szkół NR 2 Centrum Kształcenia Ustawicznego, Kluczbork
  9. Zespół Szkół Budowalnych im. Księcia Jerzego II Piasta w Brzegu
  10. I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
  11. Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Broniewskiego, Strzelce Opolskie
  12. XIV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II, Gdańsk, Biłgoraj
  13. Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Papieża Jana PawłaII
  14. Technikum nr 18 we Wrocławiu
  15. Liceum Ogólnokształcące im. Olimpijczyków Polskich w Długołęce
  16. Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Meritum, Siemianowice Śląskie,
  17. II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie
  18. IX Liceum Ogólnokształcące Krzysztofa Kolberga w Gdańsku

Wesprzyj nas