Ku jaśniejszej przyszłości młodych
Najbardziej uprocesowiona fundacja i jeden cel: wprowadzenie psychoedukacji do każdej szkoły w Polsce!
O nas
Wise Future University to fundacja mająca na celu wdrożenie efektywnych działań realnie zmieniających stan edukacji w Polsce. Biznes, świat nauki i praktyki spotyka się u nas z potrzebami młodzieży, by wspólnie tworzyć mądre, skuteczne i długofalowe oddziaływanie.
Realizujemy nasz autorski program psychoedukacji składający się z cyklu warsztatów psychoedukacyjnych dla młodzieży, szkoleń dla nauczycieli i rodziców dzięki wsparciu biznesu. Nasz program otrzymał rekomendację Instytutu Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz został zaaprobowany przez Członków Rady Programowej
Wise Future University powstało z mojego szalonego pytania: co by było, gdyby każdy młody człowiek w Polsce miał dostęp do najpotężniejszych narzędzi umożliwiających świadome kreowanie swojego życia? Co by było, gdyby każdy młody człowiek był w stanie wejść do swojej głowy i zrozumieć co się tam wyczynia? A potem przyszły kolejne pytania: dlaczego dopiero, kiedy człowiek osiągnie 40, 50 lat zaczyna wchodzić w tematykę psychoedukacyjną, chodzić na terapie do psychoterapeuty czy psychologa, czytać książki i słuchać podcasty o tej tematyce? Dlaczego nikt systemowo nie adresuje tych kwestii mimo zatrważających statystyk dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży i świadomości, że 80% sukcesu w dorosłości zależy od inteligencji emocjonalnej?
Alicja Ortynecka
prezeska Fundacji Wise Future University
Historia
27.09.2023
Inauguracja naszej działalności
#GrowWise. Zdrowie psychiczne młodzieży. Event, który zgromadził ponad 300 uczniów licealnych, nauczycieli i rodziców w murach Instytutu Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Event pod patronatem m.in.: Unicef, IPS UJ, Instytutu Edukacji i Innowacji, Prezydenta Miasta Krakowa, Młodych Głów, magazynu Psychologia w praktyce i in. W trakcie wydarzenia: warsztaty psychoedukacyjne, dyskusja panelowa, seminarium dla nauczycieli i rodziców.
27.09.2023
25.11.2023
Założenie Fundacji Wise Future University
Nasz event potwierdził, że potrzeby młodzieży, nauczycieli i rodziców są ogromne oraz, że jest przestrzeń na wdrażanie psychoedukacji do szkół. Ruszyliśmy naprzód! Do współtworzenia naszego dzieła, zaprosiliśmy wybitne osobistości ze świata nauki do Rady Programowej Fundacji oraz pełnych pasji i wiedzy trenerów do prowadzenia warsztatów psychoedukacyjnych i szkoleń dla nauczycieli. Dopełniliśmy wszystkich formalności, aby móc odpowiedzialnie i transparentnie prowadzić naszą działalność.
25.11.2023
15.12.2023
Oficjalny launch Fundacji, start pierwszej rundy finansowania
Startuje nasza strona internetowa i działania marketingowe mające na celu nagłośnienie naszej idei. Intensywnie głosimy dobre słowo o naszej inicjatywie pojawiając się w licznych mediach. Otwieramy się szeroko na Darczyńców.
15.12.2023
Cel na 2024r
Uruchomienie 3 rocznych programów psychoedukacji dla 600 dzieci, nauczycieli i rodziców.
Cel na 2024r
Cel na 2025r
Uruchomienie 7 rocznych programów psychoedukacji dla 1400 dzieci, nauczycieli i rodziców.
Cel na 2025r
Cel na 2026r
Uruchomienie 10 rocznych programów psychoedukacji dla 2000 dzieci, nauczycieli i rodziców.
Cel na 2026r
Cel
Wprowadzenie psychoedukacji do podstawy programowej w Polsce.
Cel
Misja fundacji
Misją Wise Future University jest promowanie i wdrażanie psychoedukacji. Chcemy dawać młodym ludziom narzędzia, dzięki którym będą mogli ogarniać swoją głowę. Chcemy dzielić się z rodzicami wiedzą, w jaki sposób wspierać nastolatka w tym burzliwym okresie. Chcemy edukować nauczycieli i kadrę pedagogiczną, aby mogli wprowadzać psychoedukację do klas. Istotne jest dla nas zapewnienie realnego, kompleksowego wsparcia, dlatego nasze działanie ma postać rocznych programów rozwojowych skierowanych jednocześnie do trzech grup: młodzieży, nauczycieli i rodziców. Efekty naszych programów będą mierzone badaniami przed i po, zapewniając pełny wgląd w rezultaty. Wierzymy, że będzie to cenne źródło informacji dla Uczestników programu, Darczyńców, ale także dla Przedstawicieli władz lokalnych i krajowych, z którymi chcemy dzielić się najlepszymi praktykami.
Wizja fundacji
Naszym dalekosiężnym celem jest wprowadzenie pschoedukacji do podstawy programowej w szkołach w Polsce. Widzimy przyszłość, w której psychoedukacja jest takim samym przedmiotem jak j. polski, geografia czy wychowanie fizyczne. Zamierzamy konsekwentnie realizować swoje programy psychoedukacyjne, dzielić się ich wynikami z Uczestnikami, opinią publiczną, ale także z Przedstawicielami władz lokalnych i krajowych, aby móc ustanowić dobry wzór, który może stanowić inspirację lub gotowy projekt włączany do edukacji systemowej.
Dlaczego psychoedukacja jest tak ważna?
W ramach tradycyjnej edukacji systemowej niewiele jest miejsca na rozwijanie kompetencji społeczno- emocjonalnych młodzieży, które w kontaktach z ludźmi, rozwiązywaniu konfliktów czy radzeniu sobie ze stresem mają ogromne znaczenie. Doświadczenie pandemii pokazało dodatkowo skutki izolacji społecznej, braku kontaktu i wsparcia rówieśniczego dla zdrowia psychicznego uczniów – nie tylko polskich szkół.
Dostrzegamy także skupienie zarówno rodziców jak i nauczycieli, jak i szeroko pojętego rynku edukacyjnego na potrzebach młodszych dzieci. Tę dysproporcję widać m.in. po liczbie publikacji popularno-naukowych– przytłaczająca większość książek nt. wychowania skupia się na niemowlakach, przedszkolakach, dzieciach wczesnoszkolnych. Na rynku komercyjnych i bezpłatnych usług edukacyjnych znacząco dominują oferty warsztatów i zajęć skierowanych do małych dzieci i rodziców. Większość mediów, wydawnictw, influencerów skupia swoje działanie na dzieciach młodszych i ich rodzicach. Także wiele organizacji pozarządowych skupia się na rozwijaniu kompetencji inteligencji społecznej i emocjonalnej wśród młodszych dzieci m.in.: Fundacja Uniwersytet Dzieci, Fundacja emocJA, Fundacja wyobraź sobie i in.
Tymczasem wyniki badań dotyczące zdrowia psychicznego młodzieży są dramatyczne. Wraz z wiekiem rosną wskaźniki rozpowszechnienia zaburzeń psychicznych. Największe wzrosty odnotowano w przypadku: zaburzeń związanych z piciem alkoholu, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, zaburzeń zachowania i opozycyjno-buntowniczych, zaburzeń depresyjnych[1].
U nastolatków w wieku 12-17 lat 4-krotnie częściej niż w przypadku dzieci w wieku 7-11 lat diagnozuje się afektywne zaburzenia nastroju. W tej samej grupie wiekowej, niemal 2-krotnie wzrasta częstość występowania zaburzeń eksternalizacyjnych, czyli m.in.: zaburzeń zachowania, odżywiania, tendencji samobójczych i in.
[1] Kondycja Psychiczna Mieszkańców Polski. Raport z badań. „Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań – EZOP II, 2021
Wiemy także, ze dzieci i młodzież z rodzin korzystających z pomocy społecznej mają istotnie wyższe wskaźniki rozpowszechnienia zaburzeń psychicznych niż ich rówieśnicy z rodzin, które nie korzystają z tej pomocy. Dlatego swoją pomoc chcemy kierować do wszystkich dzieci w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem szkół publicznych.
Większe rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych u młodzieży powyżej 12 r.ż. (w porównaniu do dzieci w wieku 7-11 lat) potwierdza, że dojrzewanie jest „wrażliwym” rozwojowo okresem życia, w którym pojawiają się nowe problemy i zaburzenia zdrowia psychicznego.
Kondycja psychiczna młodzieży jest takim wyzwaniem, ze względu na fakt, że zagrożeń zewnętrznych nie ubywa, a wsparcia jest nadal za mało. Czynników wpływających na zdrowie psychiczne młodzieży jest wiele m.in.: wydarzenia i procesy ogólnoświatowe (wojny, głód, bieda, globalne ocieplenie, zanieczyszczenie środowiska, etc.) oraz przekazy medialne podsycające lęk. Są także: zagrożenia związane z nadmierną konsumpcją mediów społecznościowych, presja środowiska w kontekście osiągnięć edukacyjnych, przemoc rówieśnicza, indywidualistyczna i konsumpcjonistyczna kultura, niedostateczna ilość czasu i uważności najbliższych opiekunów.
Ponadto, nadal w Polsce mamy do czynienia z niewystarczającą świadomością problemu oraz niską dostępnością usług z zakresu wsparcia psychologicznego. To tylko wierzchołek góry lodowej potencjalnych przyczyn pogarszającej się kondycji zdrowia psychicznego młodzieży.
Wysokie rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych w wieku 16-17 lat, w którym pojawiają się nowe problemy i zaburzenia zdrowia psychicznego, wymaga lepszej współpracy systemu o oświaty i placówek pomocy psychologicznej / terapeutycznej.
Autorzy raportu: „Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań – EZOP II, 2021, Krzysztof Ostaszewski, Michał Kucharski, Jakub Stokwiszewski, Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie
Dlaczego psychoedukacja jest tak ważna?
+100%
1 000 000
785
2031
53 000
+100%
O tyle wzrosła liczba dzieci i młodzieży w Polsce leczonych z powodu zaburzeń depresyjnych i zaburzeń nastroju na przestrzeni lat 2017-2021. W 2017 roku takich osób było 12 000, obecnie to ponad 25 000.
¬ Narodowy Fundusz Zdrowia
1 000 000
Tyle dzieci ma za sobą tzw. epizod depresyjny, między innymi: lęki, obniżony nastrój, utrudniony kontakt z rówieśnikami.
¬ prof. Tomasz Wolańczyk, konsultant krajowy w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży
785
Uczniów i uczennic przypada na jeden etat psychologa lub psycholożki szkolnej. Opieka psychologiczna w polskich szkołach wciąż jest fikcją, a potrzeby są ogromne.
¬ Fundacja GrowSPACE
2031
Prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży odnotowano w 2021 roku, z czego 150 zakończyło się zgonem. To wzrost o 150% w stosunku do 2020 roku.
¬ Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
53 000
Telefonów odebrała w 2022r. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. To najwięcej w historii organizacji, czyli od 1991 roku!
¬ Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Stan zdrowia psychicznego młodzieży w Polsce jest dramatyczny.
Poznaj osoby, które tworzą fundację
W jednej organizacji połączyliśmy ludzi o komplementarnych umiejętnościach i specjalistycznej wiedzy, tworząc Zespół wszechstronny i skuteczny jak scyzoryk Beara Grylls’a. W Radzie naszej fundacji zasiadają niekwestionowane autorytety naukowe m.in. prof. de Barbaro, prof. Jędrzejko, wspólnie z ekspertami z dziedziny: psychosomatyki (dr Joanna Wojsiat) i psychoterapii młodzieży (Nina Szalas). Po to, aby dostarczać najbardziej aktualną i zgodną ze standardami naukowymi wartość młodzieży, rodzicom, nauczycielom, ale także dbać o wartości dla Darczyńców.
Wśród trenerów posiadamy pełnych pasji i wspaniałego podejścia psychologów, trenerów, i coachów mających doświadczenie w pracy z młodzieżą i dorosłymi. Nasz Zespół fundacyjny to team profesjonalistów, których łączy wspólna misja pomagania. Na pokładzie mamy: project managerkę, którą zarządzała kilkoma największymi projektami CSR-owymi w Polsce, koordynatorkę teamu trenerów, która zjadła zęby na rekrutacjach, a do tego: grafików, PR-owców, programistów, specjalistów marketingu.
Razem stanowimy więcej niż suma elementów. Razem tworzymy fundament pod lepszą przyszłość dla polskiej młodzieży.
Poznaj nas bliżej!