Koalicja
Członkowie Koalicji









Dlaczego powstała koalicja?
Współczesne wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży wymagają zjednoczonych działań i wspólnej strategii. Dlatego powołaliśmy do życia Koalicję na rzecz zdrowia psychicznego, która łączy organizacje pozarządowe (NGO), ekspertów oraz liderów społecznych, aby wspólnie działać na rzecz lepszej przyszłości młodych ludzi.
Nasza misja opiera się na trzech filarach:
Wymiana dobrych praktyk
Każda organizacja ma swoje unikalne doświadczenia i sprawdzone metody działania. Dzięki koalicji możemy dzielić się wiedzą, wspierać się nawzajem i wdrażać skuteczne rozwiązania w szerszym zakresie.
Silniejszy głos NGO
Organizacje pozarządowe z bogatym bagażem doświadczeń na tym polu, powinny odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu programów w zakresie zdrowia psychicznego i ich realizacji. Chcemy, aby nasz głos był lepiej słyszalny w debacie publicznej, a potrzeby młodzieży priorytetem dla decydentów.
Większy wpływ na systemowe zmiany
Poprzez współpracę dążymy do realnych, długoterminowych zmian w systemie edukacji. Wspólne działania pozwalają nam skuteczniej wpływać na decydentów politycznych.
Razem możemy więcej!
Jeśli jesteś prezesem/prezeską organizacji pozarządowej działającej w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, dołącz do naszej inicjatywy i wspólnie twórzmy lepszy system wsparcia psychicznego dla dzieci i młodzieży. 💙
Co chcemy razem zrobić?
Nasza Koalicja powstała, aby wypracować wspólny front działań profilaktycznych w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Wierzymy, że zdrowie psychiczne powinno być traktowane na równi ze zdrowiem fizycznym, a psychoedukacja powinna stać się stałym elementem szkolnego programu nauczania.
Postulujemy konkretne zmiany, które pomogą osiągnąć ten cel:
📌 Rozszerzenie podstawy programowej przedmiotu Edukacja zdrowotna w zakresie psychoedukacji o poszczególne obszary tematyczne:
Chcemy, aby planowany do wprowadzenia nowy przedmiot Edukacja zdrowotna obejmował szeroko pojętą psychoedukację, rozwijającą umiejętności radzenia sobie ze stresem, budowania relacji i dbania o dobrostan psychiczny.
📌 Doprowadzenie do tego, aby Edukacja zdrowotna była przedmiotem obowiązkowym, a nie fakultatywnym, odbywającym się min. 1x w tygodniu, godzina lekcyjna, docelowo do rozszerzenia analogicznie do liczby godzin z zajęć wychowania fizycznego.
Naszym celem jest wprowadzenie edukacji zdrowotnej jako przedmiotu obowiązkowego, realizowanego przynajmniej raz w tygodniu. Docelowo, dążymy do rozszerzenia liczby godzin analogicznie do wychowania fizycznego, ponieważ zdrowie psychiczne jest równie istotne, jak zdrowie fizyczne.
📌 Doprowadzenie do tego, aby osoby prowadzące lekcje w ramach przedmiotu Edukacja zdrowotna w zakresie działu „zdrowie psychiczne” posiadały odpowiednie kompetencje, z przygotowaniem w tym zakresie – psycholog szkolny itp.
📌 Wykorzystanie materiałów z Programu Psychoedukacji Koalicji jako materiału dla nauczycieli, wspierającego działania nauczyciela w zakresie profilaktyki i psychoedukacji dzieci i młodzieży – współpraca z państwowymi ośrodkami i instytucjami.
📌 Wzmocnienie komunikacji na linii rodzic-szkoła w kontekście współpracy nad dobrostanem dzieci i młodzieży w postaci regularnej wymiany wiedzy i informacji o dziecku oraz sposobach wspierania go, wykorzystując m.in. proponowane przez Koalicję materiały edukacyjne – współpraca z państwowymi ośrodkami i instytucjami.
Wierzymy, że te zmiany przyczynią się do budowy systemu edukacji, który będzie realnie wspierał zdrowie psychiczne uczniów, przygotowując ich do życia w coraz bardziej wymagającym świecie. 💙
Jak zamierzamy wprowadzić zmianę?
Aby realnie wpłynąć na system edukacji i zapewnić dzieciom oraz młodzieży odpowiednie wsparcie psychiczne nasze działania obejmują m.in. takie działania jak:
📌 Przygotowywanie stanowisk, opinii oraz listów przewodnich – Tworzymy rekomendacje jak psychoedukacja powinna funkcjonować w szkołach i kierujemy je do Ustawodawców.
📌 Współpraca z ekspertami i praktykami – Konsultujemy nasze działania z psychologami, pedagogami, organizacjami pozarządowymi oraz przedstawicielami środowiska edukacyjnego, aby opracować rozwiązania dostosowane do realnych potrzeb dzieci i młodzieży.
📌 Budowanie poparcia społecznego – Aby postulowane przez nas działania miały realną szansę na wejście w życie, potrzebujemy szerokiego wsparcia społeczeństwa. Dlatego organizujemy kampanie informacyjne, debaty oraz spotkania, aby zwiększyć świadomość na temat konieczności wprowadzenia psychoedukacji do szkół.
📌 Współpraca trzeciego sektora- Chcemy jednoczyć środowisko organizacji pozarządowych działających na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, aby wymieniać się dobrymi praktykami, współpracować nad wspólnymi projektami i podnosić standardy niesienia pomocy.
📌 Działania rzecznicze i presja na decydentów – chcemy aktywnie współpracować z parlamentarzystami, instytucjami publicznymi i mediami, aby edukacja zdrowotna stała się priorytetem w systemie oświaty.
Nie czekamy – działamy! Wprowadzanie zmian systemowych wymaga determinacji, ale wiemy, że wspólnie możemy zbudować przyszłość, w której zdrowie psychiczne młodych ludzi będzie traktowane z należytą uważnością.
Obszary z zakresu psychoedukacji istotne do wprowadzenia:
- Jak nawiązywać i utrzymywać relacje?
- Jak być asertywnym nie raniąc innych
- Ja w oczach innych – samoakceptacja
- Samoświadomość – świadomość własnych emocji i własnego ciała + wpływ stresu
- Jak wprowadzać dobre nawyki?
- Optymizm i pogoda ducha
- Pamięć i koncentracja
- Projektowanie swojego życia
- Regulacja trudnych emocji
- Adekwatne rozpoznawanie swoich mocnych i słabych stron
- Sposoby radzenia sobie w sytuacjach stresujących i konfliktowych
- Wewnętrzna motywacja do działania
________________________________________
Nasi eksperci

Prof. dr hab. n. med. Bogdan de Barbaro
Profesor nauk medycznych, psychiatra i psychoterapeuta

Nina Szalas

Prof. Dr hab. Mariusz Z. Jędrzejko
Profesor Akademii Nauk Stosowanych, pedagog społeczny, specjalny i socjolog, dr w zakresie pedagogiki specjalnej, dr hab. nauk społecznych.

Dr Joanna Wojsiat
Doktor nauk biologicznych w dyscyplinie biochemia Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego Polskiej Akademii Nauk w Warszawie