Koalicja

Koalicja organizacji pozarządowych działających na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

Członkowie Koalicji

Dlaczego powstała koalicja?

Współczesne wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży wymagają zjednoczonych działań i wspólnej strategii. Dlatego powołaliśmy do życia Koalicję na rzecz zdrowia psychicznego, która łączy organizacje pozarządowe (NGO), ekspertów oraz liderów społecznych, aby wspólnie działać na rzecz lepszej przyszłości młodych ludzi.

Nasza misja opiera się na trzech filarach:

Wymiana dobrych praktyk

Każda organizacja ma swoje unikalne doświadczenia i sprawdzone metody działania. Dzięki koalicji możemy dzielić się wiedzą, wspierać się nawzajem i wdrażać skuteczne rozwiązania w szerszym zakresie.

Silniejszy głos NGO

Organizacje pozarządowe z bogatym bagażem doświadczeń na tym polu, powinny odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu programów w zakresie zdrowia psychicznego i ich realizacji. Chcemy, aby nasz głos był lepiej słyszalny w debacie publicznej, a potrzeby młodzieży priorytetem dla decydentów.

Większy wpływ na systemowe zmiany

Poprzez współpracę dążymy do realnych, długoterminowych zmian w systemie edukacji. Wspólne działania pozwalają nam skuteczniej wpływać na decydentów politycznych.

Razem możemy więcej!

Jeśli jesteś prezesem/prezeską organizacji pozarządowej działającej w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, dołącz do naszej inicjatywy i wspólnie twórzmy lepszy system wsparcia psychicznego dla dzieci i młodzieży. 💙

Co chcemy razem zrobić?

Nasza Koalicja powstała, aby wypracować wspólny front działań profilaktycznych w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Wierzymy, że zdrowie psychiczne powinno być traktowane na równi ze zdrowiem fizycznym, a psychoedukacja powinna stać się stałym elementem szkolnego programu nauczania.

Postulujemy konkretne zmiany, które pomogą osiągnąć ten cel:

📌 Rozszerzenie podstawy programowej przedmiotu Edukacja zdrowotna w zakresie psychoedukacji o poszczególne obszary tematyczne:
Chcemy, aby planowany do wprowadzenia nowy przedmiot Edukacja zdrowotna obejmował szeroko pojętą psychoedukację, rozwijającą umiejętności radzenia sobie ze stresem, budowania relacji i dbania o dobrostan psychiczny.

📌 Doprowadzenie do tego, aby Edukacja zdrowotna była przedmiotem obowiązkowym, a nie fakultatywnym, odbywającym się min. 1x w tygodniu, godzina lekcyjna, docelowo do rozszerzenia analogicznie do liczby godzin z zajęć wychowania fizycznego.
Naszym celem jest wprowadzenie edukacji zdrowotnej jako przedmiotu obowiązkowego, realizowanego przynajmniej raz w tygodniu. Docelowo, dążymy do rozszerzenia liczby godzin analogicznie do wychowania fizycznego, ponieważ zdrowie psychiczne jest równie istotne, jak zdrowie fizyczne.

📌 Doprowadzenie do tego, aby osoby prowadzące lekcje w ramach przedmiotu Edukacja zdrowotna w zakresie działu „zdrowie psychiczne” posiadały odpowiednie kompetencje, z przygotowaniem w tym zakresie – psycholog szkolny itp.

📌 Wykorzystanie materiałów z Programu Psychoedukacji Koalicji jako materiału dla nauczycieli, wspierającego działania nauczyciela w zakresie profilaktyki i psychoedukacji dzieci i młodzieży – współpraca z państwowymi ośrodkami i instytucjami.

📌 Wzmocnienie komunikacji na linii rodzic-szkoła w kontekście współpracy nad dobrostanem dzieci i młodzieży w postaci regularnej wymiany wiedzy i informacji o dziecku oraz sposobach wspierania go, wykorzystując m.in. proponowane przez Koalicję materiały edukacyjne – współpraca z państwowymi ośrodkami i instytucjami.

Wierzymy, że te zmiany przyczynią się do budowy systemu edukacji, który będzie realnie wspierał zdrowie psychiczne uczniów, przygotowując ich do życia w coraz bardziej wymagającym świecie. 💙

Jak zamierzamy wprowadzić zmianę?


Aby realnie wpłynąć na system edukacji i zapewnić dzieciom oraz młodzieży odpowiednie wsparcie psychiczne nasze działania obejmują m.in. takie działania jak:

📌 Przygotowywanie stanowisk, opinii oraz listów przewodnich – Tworzymy rekomendacje jak psychoedukacja powinna funkcjonować w szkołach i kierujemy je do Ustawodawców.

📌 Współpraca z ekspertami i praktykami – Konsultujemy nasze działania z psychologami, pedagogami, organizacjami pozarządowymi oraz przedstawicielami środowiska edukacyjnego, aby opracować rozwiązania dostosowane do realnych potrzeb dzieci i młodzieży.

📌 Budowanie poparcia społecznego – Aby postulowane przez nas działania miały realną szansę na wejście w życie, potrzebujemy szerokiego wsparcia społeczeństwa. Dlatego organizujemy kampanie informacyjne, debaty oraz spotkania, aby zwiększyć świadomość na temat konieczności wprowadzenia psychoedukacji do szkół.

📌 Współpraca trzeciego sektora- Chcemy jednoczyć środowisko organizacji pozarządowych działających na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, aby wymieniać się dobrymi praktykami, współpracować nad wspólnymi projektami i podnosić standardy niesienia pomocy.

📌 Działania rzecznicze i presja na decydentów – chcemy aktywnie współpracować z parlamentarzystami, instytucjami publicznymi i mediami, aby edukacja zdrowotna stała się priorytetem w systemie oświaty.

Nie czekamy – działamy! Wprowadzanie zmian systemowych wymaga determinacji, ale wiemy, że wspólnie możemy zbudować przyszłość, w której zdrowie psychiczne młodych ludzi będzie traktowane z należytą uważnością.

Obszary z zakresu psychoedukacji istotne do wprowadzenia:

  1. Jak nawiązywać i utrzymywać relacje?
  2. Jak być asertywnym nie raniąc innych
  3. Ja w oczach innych – samoakceptacja
  4. Samoświadomość – świadomość własnych emocji i własnego ciała + wpływ stresu
  5. Jak wprowadzać dobre nawyki? 
  6. Optymizm i pogoda ducha
  7. Pamięć i koncentracja
  8. Projektowanie swojego życia
  9. Regulacja trudnych emocji
  10. Adekwatne rozpoznawanie swoich mocnych i słabych stron
  11. Sposoby radzenia sobie w sytuacjach stresujących i konfliktowych
  12. Wewnętrzna motywacja do działania

________________________________________

Nasi eksperci

Prof. dr hab. n. med. Bogdan de Barbaro

Profesor nauk medycznych, psychiatra i psychoterapeuta

Nina Szalas

Kierowniczka ds. dydaktyki Szkoły Psychoterapii Centrum CBT EDU, psycholożka, specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży.

Prof. Dr hab. Mariusz Z. Jędrzejko

Profesor Akademii Nauk Stosowanych, pedagog społeczny, specjalny i socjolog, dr w zakresie pedagogiki specjalnej, dr hab. nauk społecznych.

Dr Joanna Wojsiat

Doktor nauk biologicznych w dyscyplinie biochemia Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego Polskiej Akademii Nauk w Warszawie

Dołącz do nas

Prof. dr hab. n. med. Bogdan de Barbaro

Profesor nauk medycznych, psychiatra i psychoterapeuta. Prawie 25 lat kierował Zakładem Terapii Rodzin w Collegium Medicum UJ. Autor lub współautor sześciu książek. Absolwent Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej. Kierownik Katedry Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Posiada certyfikat psychoterapeuty i superwizora Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.

Nina Szalas

kierowniczka ds. dydaktyki Szkoły Psychoterapii Centrum CBT EDU, psycholożka, specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej oraz certyfikowana superwizorka-dydaktyczka Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej. Jest starszą asystentką, doktorantką i superwizorką w Oddziale Klinicznym Psychiatrii Wieku Rozwojowego Dziecięcego Szpitala Klinicznego Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego WUM. Jest autorką i współautorką wielu publikacji z zakresu psychologii, psychoterapii i psychiatrii dzieci i młodzieży.

Prof. Dr hab. Mariusz Z. Jędrzejko

Profesor Akademii Nauk Stosowanych, pedagog społeczny, specjalny i socjolog, dr w zakresie pedagogiki specjalnej, dr hab. nauk społecznych. Diagnosta i terapeuta uzależnień oraz cyberzaburzeń, mediator rodzinny, twórca i dyrektor naukowy Centrum Profilaktyki Społecznej, jednej z największych polskich platform profilaktyki zachowań ryzykownych i uzależnień, przewodniczący Rady Programowej Fundacji Bonum Humanum. Kieruje Ośrodkiem Wsparcia dla dzieci i Dorosłych z Uzależnieniami i Zaburzeniami w Józefowie.

Dr Joanna Wojsiat

Z wykształcenia biolożka i biotechnolożka. Doktor nauk biologicznych w dyscyplinie biochemia Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Konsultantka naukowa, autorka publikacji naukowych, popularno-naukowych, monografii. Absolwentka Psychosomatyki i Somatopsychologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Obecnie, wykładowczyni akademicka SWPS w Warszawie i Poznaniu. Członkini Rady Naukowej Polskiego Towarzystwa Psychodelicznego.

 

Przekaż nam 1,5% podatku!

KRS: 0000270261 DOPISEK: Wise Future University 20044

  1. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Kwidzynie
  2. Zespół Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Radomsku
  3. Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące w Lublinie Lubelska Szkoła Realna
  4. Zespół Szkół Ogólnokształcących, Krzyż Wielkopolski
  5. Zespół Szkół Społecznych w Wołowie
  6. Liceum Ogólnokształcące FILOMATA, Gliwice
  7. XV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi Im. Zjednoczonej Europy Gdańsk
  8. Zespół Szkół NR 2 Centrum Kształcenia Ustawicznego, Kluczbork
  9. Zespół Szkół Budowalnych im. Księcia Jerzego II Piasta w Brzegu
  10. I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
  11. Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Broniewskiego, Strzelce Opolskie
  12. XIV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II, Gdańsk, Biłgoraj
  13. Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Papieża Jana PawłaII
  14. Technikum nr 18 we Wrocławiu
  15. Liceum Ogólnokształcące im. Olimpijczyków Polskich w Długołęce
  16. Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Meritum, Siemianowice Śląskie,
  17. II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie
  18. IX Liceum Ogólnokształcące Krzysztofa Kolberga w Gdańsku

Przekaż nam 1.5% podatku.

KRS: 0000270261 DOPISEK: Wise Future University 20044

Wesprzyj nas!