Podsumowanie raportu “O trudnościach dzieci”

Wstęp do podsumowania raportu

Raport „O trudnościach dzieci” przygotowany jesienią 2024 przez Akademię Przyszłości (Stowarzyszenie WIOSNA) jest wynikiem wieloletnich doświadczeń w pracy z uczniami zmagającymi się z niską samooceną i brakiem wiary w siebie. Organizacja, pomagając co roku około 2000 dzieci, stawia sobie za cel nie tylko bezpośrednie wsparcie swoich podopiecznych, ale również diagnozę problemów, z którymi mierzy się najmłodsze pokolenie w Polsce. Publikacja odpowiada m.in. na te kluczowe pytania:

czy trudności emocjonalne i społeczne są powszechne wśród dzieci w Polsce?
jakie problemy są najczęstsze oraz na jaką skalę występują?

W tym celu zebrano opinie nauczycieli szkół podstawowych, którzy codziennie obserwują swoich uczniów. Wyniki ankiet uzupełniono analizą danych z raportu Rzecznika Praw Dziecka, co pozwoliło uzyskać pełniejszy obraz sytuacji.

Wnioski z badań wskazują na narastający kryzys wśród uczniów – dzieci coraz częściej doświadczają samotności, nieśmiałości, trudności w relacjach z rówieśnikami i braku energii do działania. Dane za edycję Akademii Przyszłości 2023/24 również potwierdzają, że 60% dzieci zmaga się z brakiem wiary w siebie i trudnością w utrzymywaniu koncentracji na lekcjach, a znaczna część ma problemy z motywacją do nauki (31%) i budowaniem relacji z rówieśnikami (38%).

Raport podkreśla jednak, że kluczową rolę w pokonywaniu tych trudności odgrywają mądrzy dorośli – osoby, które rozumieją wyzwania, przed którymi stają dzieci, i którzy aktywnie wspierają je w przezwyciężaniu przeszkód. Indywidualne wsparcie oferowane przez wolontariuszy Akademii Przyszłości od ponad 20 lat przynosi widoczne efekty, takie jak wzrost pewności siebie, motywacji oraz odkrywanie nowych celów i marzeń.

Jak każdy z nas może przyczynić się do poprawy sytuacji najmłodszych? Odpowiedzi na to pytanie oraz szczegółowy obraz problemów dzieci znajdziecie w pełnym raporcie.

Podsumowanie najważniejszych wyników badania

Część I – Nieradzenie sobie z trudnościami

Wyniki badania Akademii Przyszłości wśród nauczycieli szkół podstawowych są alarmujące. Według aż 92% badanych nauczycieli – dzieci z klas 1-6 nie radzą sobie z trudnościami, których doświadczają. A trudności jest niestety coraz więcej, na co wskazuje 83% respondentów.

Do najczęściej wskazywanych problemów należą:

47% – przebodźcowanie nowymi technologiami, np. nadmierne używanie smartfona
46% – problemy z koncentracją
30% – niska motywacja do nauki
27% – trudności w rozumieniu własnych emocji i z radzeniem sobie z nimi
19% – nękanie i wyśmiewanie przez rówieśników.

Uczniowie często nie są w stanie powiedzieć, co się z nimi dzieje, dlaczego zachowują się tak, a nie inaczej. Sami nie wiedzą, jakie emocje się w nich budzą i jak sobie z nimi radzić. Gdzie szukają pomocy?

Z obserwacji badanej grupy nauczycieli wynika, że dzieci o swoich problemach i kłopotach najczęściej rozmawiają z:

– rówieśnikami, kolegami i koleżankami (27%)
– rodzicami (15%)
– pedagogami/psychologami szkolnymi (13%)
– nauczycielami (12%).

Obserwacje nauczycieli znajdują potwierdzenie we wnioskach z Raportu Rzecznika Praw Dziecka. Z Raportu RPD (2023 r.) wynika bowiem, że:

15% drugoklasistów dość często lub nawet zawsze odczuwało samotność
24% szóstoklasistów odczuwało samotność (to co czwarty uczeń)
12% szóstoklasistów uważa, że ich życie nie jest pełne radości
34% szóstoklasistów dość często lub nawet zawsze czuło się tak źle, że nie miało ochoty podejmować żadnych aktywności.

Część II – Brak pewności siebie

Często słyszymy, że pewność siebie, to najważniejsza rzecz, jaką dzieci powinny zabrać w dorosłość. Wyniki badania pokazują jednak, że przed nami, dorosłymi, jest dużo pracy do wykonania.

Nauczyciele, którzy wzięli udział w badaniu zrealizowanym na zlecenie Akademii Przyszłości, są zdania, że samoocena uczniów klas 1-6 jest:

– bardzo niska (5%)
– niska (25%)
– przeciętna (60%)
– wysoka (8%)
– bardzo wysoka (2%).

Czy szkoła wspiera uczniów w procesie kształtowania poczucia własnej wartości, jednego z fundamentalnych czynników codziennego funkcjonowania każdego z nas? A jeżeli tak, to w jakim stopniu? 58% nauczycieli stwierdziło, że szkoła daje przeciętne warunki do budowania pewności siebie, a 16% – że słabe.

Jednocześnie aż 93% badanych nauczycieli uważa, że w szkole powinien być realizowany program rozwijający u dzieci budowanie pewności siebie i uczący radzenia sobie z trudnościami.

Problem braku wiary we własne możliwości wynika w dużej mierze m.in. z braku samoakceptacji. We wspomnianym Raporcie Rzecznika Praw Dziecka, możemy przeczytać, że uczniowie mają trudność z samoakceptacją – również swojego wyglądu:

9% drugoklasistów ze szkoły podstawowej (co dziesiąty/a uczeń/uczennica)
25% szóstoklasistów (co czwarty uczeń)
32% szóstoklasistek (co trzecia uczennica) – taki % dzieci nie akceptuje swego wyglądu.

Na przykładzie samoakceptacji – porównując wyniki badania wśród uczniów 2. i 6. klas – widać, że problem, który nie zostaje rozwiązany wzrasta i może być źródłem kolejnych trudności dzieci. Dlatego tak ważne jest, żeby pracować z dziećmi nad ich rozwiązaniem już teraz i na bieżąco.

Część III – Kryzys relacji koleżeńskich / przyjacielskich

Nieco ponad połowa nauczycieli (51%) uważa, że poziom interakcji i wzajemnych kontaktów pomiędzy rówieśnikami jest zbyt mały. Aż 33% nauczycieli uznało, że relacje między uczniami są złe lub bardzo złe. Co więcej, 63% nauczycieli oceniło, że te relacje pogorszyły się w ostatnich latach.

Trudno jest budować pozytywne relacje, jeśli dzieci doświadczają:

89% – wyśmiewania (taką formę agresji wśród uczniów zauważa 9 na 10 badanych nauczycieli)
77% – negatywnej presji lub złośliwości (obserwuje to 77% respondentów, a spośród nich 68% obserwuje to co najmniej raz w tygodniu)
74% – odrzucenia przez rówieśników (zauważa to aż 3/4 nauczycieli, którzy wzięli udział w badaniu).

Dodatkowo, 38% ankietowanych obserwuje wśród uczniów przemoc fizyczną czy dokuczanie np. zabieranie i chowanie przedmiotów osobistych.

A co ze wsparciem w grupie rówieśniczej? W Raporcie Rzecznika Praw Dziecka przeczytamy, że na wsparcie w grupie rówieśniczej w szkole podstawowej mogło liczyć: 3 na 4 drugoklasistów (75%) i 6 na 10 szóstoklasistów (60%). Zatem dzieci często szukają i potrzebują wsparcia od rówieśników – choćby jednej przyjaźnie nastawionej osoby, z którą mogłyby dzielić się problemami codzienności.


Badanie przeprowadzone na zlecenie Akademii Przyszłości na panelu Ariadna na próbie nauczycieli szkół podstawowych liczącej N=173 osób. Termin realizacji: 26.09.2024 – 01.10.2024. Metoda: CAWI.

O autorce / autorze

Piotr Sędziak

Edukator prowadzący szkolenia od 2009 r. Na sali szkoleniowej spędził niemal 4000 godzin. Specjalizuje się w tematyce komunikacji interpersonalnej, motywowania, zarządzania zespołem i projektem oraz aspektów pracy administracyjno-biurowej.

Najnowsza aktualizacje

Wstęp do podsumowania raportu Raport „O trudnościach dzieci” przygotowany jesienią 2024 przez Akademię Przyszłości (Stowarzyszenie WIOSNA) jest wynikiem wieloletnich doświadczeń…

Depresja – skąd ta choroba? Pomimo dziesięcioleci aktywnych badań naukowych patogeneza depresji jest bardzo złożona i nie do końca wyjaśniona. …

Jeśli uważasz ten artykuł za wartościowy, możesz nam pomóc na dwa sposoby. Udostępnij go w swoich social media lub podziękuj poprzez dobrowolną darowiznę na wsparcie naszych działań. 

 

Przekaż nam 1,5% podatku!

KRS: 0000270261 DOPISEK: Wise Future University 20044

  1. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Kwidzynie
  2. Zespół Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Radomsku
  3. Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące w Lublinie Lubelska Szkoła Realna
  4. Zespół Szkół Ogólnokształcących, Krzyż Wielkopolski
  5. Zespół Szkół Społecznych w Wołowie
  6. Liceum Ogólnokształcące FILOMATA, Gliwice
  7. XV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi Im. Zjednoczonej Europy Gdańsk
  8. Zespół Szkół NR 2 Centrum Kształcenia Ustawicznego, Kluczbork
  9. Zespół Szkół Budowalnych im. Księcia Jerzego II Piasta w Brzegu
  10. I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
  11. Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Broniewskiego, Strzelce Opolskie
  12. XIV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II, Gdańsk, Biłgoraj
  13. Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. Papieża Jana PawłaII
  14. Technikum nr 18 we Wrocławiu
  15. Liceum Ogólnokształcące im. Olimpijczyków Polskich w Długołęce
  16. Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Meritum, Siemianowice Śląskie,
  17. II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie
  18. IX Liceum Ogólnokształcące Krzysztofa Kolberga w Gdańsku

Wesprzyj nas